Des de la DGT s’eximirà de l’ús del triangle en unes certes vies
Ho va dir el director de la DGT, Pere Navarro, el mes d’abril passat i el va repetir fa uns dies: Trànsit estava treballant a eliminar l’obligació de col·locar els triangles de presenyalització de perill en autopista i autovia. El motiu consisteix en el fet que suposa un risc massa alt per a la integritat física de la persona que baixa del vehicle per a posar-los. Doncs bé, ja hi ha data per a l’entrada en vigor de la mesura: 1 de juliol de 2023, coincidint amb l’inici de la primera gran operació sortida de l’estiu.
Així ho ha establert l’organisme amb la publicació d’una instrucció en la qual eximeix als conductors de posar els citats elements d’alerta quan tinguin una incidència -per exemple, una avaria o accident- que els obligui a detenir el seu vehicle en les citades vies ràpides. És important remarcar que continuarà sent obligatori fer-ho en carreteres convencionals.
La mesura quedarà sense efecte l’1 de gener de 2026, dia en què tots els automobilistes hauran de portar en el vehicle el senyal lluminós connectat V16, que posarà fi als triangles de presenyalització de perill. Aquesta balisa es col·loca en el sostre del cotxe simplement traient la mà per la finestreta i es pot veure a major distància en 360º.
La mitjana de vianants morts atropellats després de baixar-se del vehicle en l’últim lustre ha estat de 22 persones. Segons assenyala trànsit, transitar pel voral, romandre en aquest, intentar reparar una avaria o fins i tot, la col·locació i posterior retirada dels triangles de presenyalització de perill incrementen notablement el risc d’atropellament. I la probabilitat de sobreviure a l’impacte d’un vehicle que circula a elevada velocitat és gairebé inexistent.
D’aquí ve que tenint en compte que “la col·locació dels triangles de presenyalització de perill no resulta factible en autopistes i autovies per comprometre greument la seguretat de les persones, en haver de transitar a peu per la calçada, s’eximeix la seva col·locació i per tant no serà motiu de denúncia exclusivament en aquestes vies ràpides”, afirma Trànsit en un comunicat.